2023. január 9., hétfő

Ideológia


Tegyük fel, hogy tíz év múlva Csurka István lesz Magyarország miniszterelnöke, és létrehoz egy totalitárius politikai rendszert. Ezt nem fogjuk tudni megakadályozni azzal, ha Csurkát lecsukatjuk antiszemita alapon. Debrecenben megjelent egy antiszemita cikk egy ottani napilapban. Rendeztem egy ankétot, ahol én azon az állásponton voltam, hogy teljes lelki nyugalommal el lehet tűrni antiszemita cikkeket, amíg azok nem a zsidóság kiirtására izgatnak. Le lehet írni egy újságban, hogy utálom a zsidókat. Erre ott a zsidó közösség, amely nagyon kicsi természetesen Debrecenben olyan hisztériát csapott, hogy nem igaz, el kell ítélni őket. Mire én mondtam, uraim ez a fajta magatartás biztos hogy azt fogja eredményezni, hogy nő az antiszemitizmus.

Torgyán József, aki ezerszer okosabb, bár nem olyan finom értelmiségi, mint a Csurka, az rájött, hogy nem is kell a jobboldali propagandába, a populizmusba az antiszemitizmust beletenni, mert árt neki. Ez a társadalom ugyanis utálja az ideológiákat, gyűlöli az ideológiákat, ezért csak annak lehet sikere, aki nem ideológiákkal jön, hanem mindenféle mással. Csurka ezért kap 0,8%-ot, mert ideologizál. Az elemzései néha nagyon jók, a levont következtetések azonban ideologikusak, és az nem kell senkinek.

Vajda Mihály, 1996. február 15.